Til dig med virksomhed

markedsføring

Når du har en virksomhed, hvor du sælger et produkt, er det vigtigt at du markedsfører dit produkt. Det er næsten lige meget hvad du sælger, du skal stadig tænke på marketing. Du kan jo gå rundt med verdens bedste hårbørste, men uden nogle købere, fordi folk simpelthen ikke aner at den findes. Nogle vælgere at stå for markedsføringen selv, mens andre hyre et marketingsbureau ind til opgaven.

Hvad er marketing?

Marketing, også kaldet markedsføring er fuldstændig uundgåeligt hvis du har et produkt eller en ydelse du gerne vil sælge. Begrebet marketing eller markedsføring, betyder egentlig bare at føre et produkt eller en vare ind på markedet- markeds – føring. Der er generelt øget konkurrence på mange markeder, så derfor skal virksomheder hele tiden være klar med god og innovativ markedsføring hvis de vil følge med.

Det er vigtigt at virksomheden tænker både kreativt, men ikke mindst målrettet når de skal markedsføre deres produkt. Hvis de sælger computere til gamere, er det en helt anden målgruppe end hvis de sælger makeupbørster og makeup.

Derfor skal de tænke på den persongruppe der er potentielle købere til produktet, når de lægger en marketings strategi. Dette gælder på alle vinkler af markedsføringen. Hvor og hvordan markedsfører de sig, hvor er der størst mulighed for at fange kundens opmærksomhed, hvilke farver, stemmer, personer skal vi bruge osv.

Markedsføringens historie

Der har egentlig været markedsføring, ligeså længe der har været produkter at sælge. Der er dog helt tydelige beviser på konkret markedsføring helt tilbage fra 1447, hvor også kunsten at trykke blev mulig. I byen Pompeji, som mange ved blev ødelagt at et voldsomt vulkanudbrud, har man fundet det første rigtige tegn på markedsføring. Her fandt man i ruinerne et skilt der lavede reklame for et bordel.

Første kendte markedsføringsbureau finder vi tilbage i 1631 i Frankrig. Théophraste Renaudot åbnede en virksomhed der formidlede andres budskaber og varer, han skabte blandt andet Frankrigs første avis til at reklamere for sine kunders produkter. Avisen hed La Gazette.

online markedsføring

Marketingsnyheder

En nyere marketingsstrategi som vi ser mere og mere til er, markedsføring over de sociale medier. Instagram, twitter og især Facebook, er efterhånden blevet en afgørende markedsførings platform for rigtig mange firmaer. Hvis du selv er aktiv på en af de overstående sociale medier, vil du vide det. Der er reklamer hele tiden, lagt naturligt ind imellem opslagene fra elle dine venner.

Det smarte ved at reklamere via eksempelvis Facebook, er at her kan virksomheden virkelig målrette deres markedsføring. De kan vælge aldersgrupper, geografiske placering, interesser, uddannelser osv. Du har helt sikkert selv lagt mærke til at alle de reklamer der popper op på din Facebook side, sjovt nok passer utrolig godt til dine interesser.

En anden meget populær og nyere markedsførings platform er YouTube. Når du ser en video på YouTube vil der ofte være en lille ”forfilm” inden den video du har valgt går i gang. Nogle YouTube reklamer er korte, og her skal du se hele filmen før du kan se din valgte video. Andre er lidt længere og har en knap der tæller ned til hvornår du kan klikke dig videre til videoen. Virksomheden vil altså prøve at fange din interesse, sådan at du lige vælger at se deres video færdig, selvom du godt kan klikke dig videre.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *